در دوره جدید وزارت آموزش و پرورش ، مسئولان این وزارتخانه همچون چند دورۀ اخیر ، بارها صحبت از اصلاح سیستم آموزش و پرورش کرده اند اما این بار به نظر می رسد مسئولان این وزارتخانه عزم خودرا جزم کرده اند تا بالاخره قدم در راه اصلاح نظام آموزش و پرورش بردارند . 


از قبل هم بسیاری از کارشناسان در خصوص مشکلات و چالشهای نظام آموزش و پرورش نظرات مختلفی را مطرح کرده بودند مسائلی چون تربیت نشدن افراد برای زندگی ، تمرین محورنبودن نظام آموزشی ،ضعف در امکانات سخت افزاری و ...از جمله برخی از این انتقادات محسوب می شوند اما شاید مهمترین ضعف نظام آموزش و پرورش فعلی را بتوان در آموزش های پیش دبستانی جستجو کرد آنهم به این دلیل که تعدادی از کودکان پیش از ورود به دبستان بنا به دلایل مختلف از جمله صرف وقت توسط والدینشان برای آموزش آنهاو یا بهره بردن از آموزش پیش دبستانی؛این شانس را دارند تا از آمادگی ذهنی و روحی بیشتری برای آموزش برخوردار باشند از سوی دیگر سطح دانش و آگاهی های متنوع والدین و استاندارد نبودن آموزش های پیش دبستانی باعث شده است تا نظام آموزشی درسال اول خود با دانش آموزانی مواجه شودکه در سطوح مختلف آمادگی قرار دارند احتمالا هم کسانی که از آموزشهای پیش دبستانی مناسبی بهره برده اند ، به دلیل ساختار فیزیولوژی مغز انسان که مبتنی بر توسعه بر پایه تمرین و تکرار است این امکان را خواهند داشت که در جایگاه بالاتری نسبت به سایر دانش آموزان قرار گیرند این امر علاوه بر آنکه به شدت برای نظام آموزشی کشور چالش برانگیز است ،عدالت آموزشی را هم به مخاطره می اندازد. 
البته این مسئله از چشم مسئولین قبلی و کنونی وزارت آموزش و پرورش و یا کارشناسان ذیصلاح دورنمانده است و طرحهایی چون اجباری شدن آموزشهای پیش دبستانی واستاندارد سازی این آموزشها مطرح شده است .حتی مسئولین کنونی آموزش و پرورش در ابتدای امر که صحبت از اصلاح نظام آموزشی می نمودند برمحور بودن آموزش های پیش دبستانی تاکید می کردند .اما به ناگاه محور بودن این موضوع کنار رفت و به جای آن یک پایه تحصیلی در انتهای دوره آموزشی دبستان وقبل از دوره راهنمایی مطرح شد . همچنین گفته شد که با اجرای کامل این طرح دورۀ پیش دانشگاهی هم حذف خواهد شد .خارج از اینکه این مسئله با صحبت ها و نظرات گذشته درتعارض است ، اجرای نظام آموزشی که اکنون در نظر مسئولین وزارت آموزش وپرورش است عواقبی دارد که به اختصار به آن پرداخته می شود.

در نظام فعلی آموزش و پرورش کشور تاکید زیادی به آموزش دروسی چون فیزیک ، شیمی ، زیست شناسی وبخصوص ریاضی وجود دارد. اکثر کسانی که برای تحصیل به دانشگاههای معتبر خارج از کشور رفته اند تاکید دارند که آنها در این دروس یک سر و گردن بالاتر از دانشجویان دیگر قرار داشته اند موضوعی که حتی باعث تعجب اساتید ودانشجویان دیگر کشورها هم شده است .کیفیت ارائه این دروس در نظام آموزشی پایه ایران به گونه ایست که بسیاری از دشمنان ملت ایران را هم به شگفتی وا داشته است  به عنوان نمونه نتانیاهو در پارلمان رژیم صهیونیستی می گوید: مشکل ما با ایران مسئله بمب اتمی نیست ؛مشکل ما با ایران این است که دانش آموزان ایرانی در دروسی چون ریاضی بالاتر دانش آموزان اسرائیلی هستند . و یااینکه یک مرکز مطالعاتی آمریکا ازاینکه دانش آموزان ایرانی در طول دوره تحصیلی خود در خصوص مسائل مربوط به فیزیک جدید آموزش می بینند ابراز نگرانی می کند . 

نظام فعلی آموزش پرورش از لحاظ کمیت تربیت نیروی انسانی هم نقش بی بدلیلی را ایفا کرده است . به عنوان نمونه می توان اشاره کرد که در سال 1366 کل فارغ التحصیلان رشته ریاضی که موفق به اخذ دیپلم در این سال شده اند به حدود 7000 نفر محدود شده بود.با چنین تعدادی حتی اگر همه آنها موفق به ورود به دانشگاه می شدند نیازهای توسعه ایی کشور قابل پاسخ گویی نبود . اما این ضعف به خوبی توسط نظام کنونی آموزش برطرف شد. 
 بدون شک هر اصلاحی باید در پی حفظ نقاط قوت و اصلاح و رفع موانع و نفاط ضعف باشد اما طرحی که هم اکنون در وزارت آموزش و پرورش در حال پیگیریست و قرار است از سال تحصیلی آینده وارد فاز اجرایی شود عملاٌ نقاط قوت نظام فعلی آموزش و پرورش را هدف قرار می دهد آن هم در دوره ای که استکبار جهانی و ایادیش به شدت از پیشرفت علمی مردم ایران خشمگین هستند و برای مقابله با روند توسعه علمی کشور به ترور تربیت یافتگان این نظام آموزشی روی آورده اند.با طرح کنونی که مسئولان وزارت آموزش و پرورش در دست دارندعملاً نظام آموزشی کشور که با تربیت نیروی انسانی باعث پیشرفت های علمی کنونی کشور شده و پایه ایی برای توسعه علم محورشده است و مورد توجه بسیاری از کشورها هم قرار گرفته است ، ترور و یا عقیم می شود .